In 1783 zorgden zware vulkaanuitbarstingen in hetzelfde vulkanische gebied op IJsland ervoor dat een zwaveldamp boven een deel van Nederland hing. Metalen in Nederland werden er door aangetast, zoals metalen deurkloppers, en de bladeren van bomen in Groningen stierven af. Van de IJslandse bevolking stierf 25% en 50% van al het vee ging dood. De uitbarstingen veroorzaakten in IJsland ook brandwonden aan de poten van dieren, huiduitslag, problemen met de luchtwegen bij mens en dier en irritatie aan de ogen. Ook in Nederland (Groningen) hadden mensen korte tijd last van hun ogen en luchtwegen. Uitbarstingen van vulkanen op IJsland kunnen dus verregaande gevolgen hebben, ook voor andere landen.

Dus de kans is groot dat het ongeveer hetzelfde verloopt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens de geleerden, worden er dan zoveel tonnen puin en as de atmosfeer ingeslingerd, zodat we subiet weer een ijstijd gaan meemaken.
Dat zal dan in Nederland ook te merken zijn, doordat de economie ontwricht zal worden.
Dan worden honger en ijskou ons deel.
Haast niet voor te stellen tijdens deze zonnige morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat er lava in nederland terecht komt is bijna niet mogelijk.
maar je weet het nooit met de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk van de windrichting en de stroming in de atmosfeer en de hoeveelheid as die de Katla de lucht in blaast. Als de wind onze kant op staat en de Katla produceert veel as, kan dat tot gevolg hebben dat we hier asregens krijgen, als het as zich in lage luchtlagen bevindt. Dat kan verwoestende effecten hebben op de landbouw en heel schadelijk zijn voor onze gezondheid. Verder kan de as inderdaad zorgen dat het zonlicht de aarde niet meer kan bereiken en een kleine ijstijd veroorzaken.
Een heleboel 'alsen en maren' maar we kunnen er wel degelijk zeer veel last van krijgen.