Is regen altijd afkomstig van de oceaan of zee?

Gisteren zag ik op buienradar dat de regen zich concentreerde boven zee. Nu merk ik dat deze verschoven is naar mijn regio. De regen die ik nu krijg, was die dan afkomstig van de zee waar de regen oorspronkelijk gisteren was?

Toegevoegd na 18 minuten:
ps: belg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hoeft niet per se. Het komt ui vanalles. Meeren zeeen oceanen rivieren etc. De zon trekt het water omhoog en dat water word een wolk. Die word zwaar, en dan regent het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook het water dat verdampt komt in de wolken terrecht (uit de zee, kanalen, vijvers, overal) en dan gaat dat met de luchtstroming mee en als we genoeg druk op staat komt het eruit en dat is overal elke keer anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regen die we nu hebben, komt of van dat front dat grotendeels ten westen van NL over zee schuift, of van het front dat gisteren nog boven Noord-Frankrijk hing.
Regen kan ook ontstaan door bergen, dat heet orografische regen: de vochtige lucht stijgt op langs de helling, koelt al stijgend af en regent uit. (Vaak zie je ook dat aan de ene kant van een gebergte duidelijk meer regen valt dan aan de andere kant, zulke stuwingsregen valt altijd aan dezelfde kant.)

Dus nee, regen komt niet altijd van/door de zee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle regen komt van de zee , de oceaan of grote meren.
Dit kan rechtstreeks gebeuren of via omwegen:
rechtstreeks : verdamping op zee wordt meegevoerd met wolken en regen valt wanneer de regenpartikels of ijskristallen zwaar genoeg zijn om te vallen.
De druppels worden onderweg nog gevoed ...druppels kunnen zo vrij groot worden . Hetzelfde , onder andere voorwaarden gebeurt met hagel en sneeuw.
Motregen en motsneeuw ontstaat wanneer de regendruppels niet de kans gekregen hebben om te klitten : bij zeer lage bewolking en zelfs mist.
Mist , die ontstaat boven vochtig land kan soms een soort motregen bezorgen.
Omwegen : Bij bewolking uit het Oosten ,komt het een zeldzame keer voor dat daar ook regen in zit....maar dat is geen landregen.....die komt ook van de zee , maar is onderhevig aan draaien van de wind.